Kalandia after Qalandiya tour | يلو بيجز
Kalandia after Qalandiya tour
  • التاريخ
    08 - Oct 2018
  • الساعة
    09:00 - 23:00
  • العنوان
    رواق - مركز المعمار الشعبي, رام الله, رام الله والبيرة
  • مشاهدة
    510

English follows

قلنديا بعد قلنديا
يقع مخيم قلنديا إلى الشمال من القدس، قريباً من الحاجز سيّئ الصيت الذي يحمل الاسم نفسه، ويعزله عن القدس جدار الفصل الذي يفصل رام الله عن القدس. إنشاء الحاجز وبناء جدار الفصل بعد 2002، تركا أثراً كبيراً في المخيم والبيئة التي تحيط به. أنشيء مخيم قلنديا للاجئين سنة 1949. تضاعف عدد سكانه من آلاف عدة في 1948 حتى وصل حديثاً إلى ما يربو عن 12500 لاجئ مسجل لدى وكالة غوث وتشغيل اللاجئين. ينحدر سكان المخيم من أكثر من أربعين قرية وبلدة مُهَجَّرة في مناطق القدس وحيفا واللد والرملة ومناطق غرب الخليل. تبلغ مساحة المخيم حوالي ثلث كيلومتر مربع، الأمر الذي يجعل كثافة السكان فيه أكثر من 35000 نسمة للكيلومتر المربع. ملجأ مؤقت تحول مع الزمن إلى ما يشبه النسيج الحضري الدائم. اجتماعياً ومكانياً، يشبه المخيم البلدات التي هُجِّر منها سكانها. خلال جولتنا في المخيم، سنرى بأُم أعيننا كيف يستخدم سكانه الحيّز كمورد، وكماكينة الزمن؛ تُذَكِّرَهم بقُراهِم، وتساعدهم على عيش واقع مرير لم يختاروه.
يوم: الاثنين
التاريخ: 8 تشرين الأول 2018
الساعة: 9:00 صباحاً
مكان اللقاء: رواق
للتسجيل نرجو التواصل عن طريق الايميل info@riwaq.org
سعر التذكرة: 20 شيكل

Kalandia after Qalandiya
Kalandia camp is located some 10 km north of Jerusalem, near the infamous checkpoint between Ramallah and Jerusalem and next to the Separation Wall. The construction and expansion of Kalandia checkpoint and the Wall in the early 2000s had significant effects on the camp.
Kalandia refugee camp was established in 1949. The population of the camp grew rapidly from a few thousands in 1967 to 12,500 registered refugees in recent times. The inhabitants of the camp came from more than 40 depopulated villages in Jerusalem, Haifa, Lydd, Ramleh, and from the area west of Hebron. The camp is only 0.353 sq. km in size, which makes it a very dense space of 35,410 per sq. km. The temporary shelters have grown into a quasi-permanent urban space. Spatially and socially, the camp mirrors the villages of origin. During the walking tour, we will see firsthand how refugees utilize space as a resource and as a time machine to remind them of their villages and help them cope with the harsh reality they endure daily.
Day: Monday
Date: 8 October 2018
Time: 9:00 a.m.
Meeting point: Riwaq
For registration: info@riwaq.org
20 NIS