Punishment Park 1971- منتزه العقاب | يلو بيجز
Punishment Park 1971- منتزه العقاب
  • التاريخ
    23 - Mar 2019
  • الساعة
    18:00 - 20:00
  • العنوان
    مؤسسة عبد المحسن القطان, رام الله, رام الله والبيرة
  • مشاهدة
    379

English Follows:
عرض فيلم ضمن مشروع 2019.
منتزه العقاب (1971)| اخراج: بيتر واتكنز | 90 دقيقة.
اللغة: الإنجليزية.

يدعوكم البرنامج العام في موسسة عبد المحسن القطان لحضور فيلم "منتزه العقاب (1971) " في المركز الثقافي لمؤسسة عبد المحسن القطان - الطيرة، الساعة السادسة مساءً.

يُلقي فيلم متنزه العقاب نظرة تثير الانزعاج إزاء ردّة الفعل العنيفة التي ووجِهت بها حركة اليسار التي برزت في أعقاب أحداث مؤتمر الحزب الديمقراطي الذي انعقد في العام 1968 في شيكاغو، وأحداث إطلاق النار التي استهدفت جامعة كينت الحكومية. وقد استُلهِم فيلم منتزه العقاب، الذي تدور أحداثه في فترة غير محددة في المستقبل القريب، من أحد الأحكام الواردة في قانون "ماك كاران" بشأن الأمن الداخلي لسنة 1950، الذي يمنح رئيس الولايات المتحدة الحق في تعليق العمل بالنظام القضائي التقليدي لمصلحة المحاكم الخاصة التي تتولى التعامل مع الأشخاص الذين يُعتقد بأنهم "يشكّلون خطراً على الأمن الداخلي"، وذلك في الحالة التي يرى الرئيس التنفيذي أنها تمثّل حالة طوارئ وطنية. وبالنظر إلى أن قانون ماك كاران أجاز احتجاز المعتقلين السياسيين في معسكرات اعتقال، وليس في المؤسسات العقابية العادية.
يتتبّع فيلم متنزه العقاب مجموعة من المنشقّين اليساريين (وهم نشطاء القوة السوداء، والمحتجّون المناهضون للحرب، ومغنٍّ شعبيّ تحرِّكه دوافع سياسية، وغيرهم)، حيث يخضعون إلى محاكمة معيبة أمام هيئة تتألف من ضباط عسكريين ومواطنين عاديين. ثم يُخيَّر هؤلاء: إما أن يقضوا أحكاماً طويلة في السجن (حيث إن سبعة أعوام هو أقصر حكم ذُكر منها)، وإما أن يمضوا 72 ساعة في متنزه العقاب، وهو عبارة عن بقعة في صحراء كاليفورنيا الجنوبية. ويجب على هؤلاء السجناء أن يسيروا مسافة تبلغ 85 كيلومتراً على أقدامهم على مدى ثلاثة أيام، وليس معهم سوى الحد الأدنى من إمدادات المياه أو الغذاء وفي درجات حرارة تبلغ 43 درجة مئوية، بينما يتبعهم جنود الحرس الوطني الذين يُسمح لهم بأن يطلقوا النار في حال استفزازهم. ويُسمح بإطلاق سراح هؤلاء المساجين إذا تمكّنوا من إكمال سيرهم ضمن الوقت المحدد لهم. ولكن سرعان ما يتّضح أن أولئك السجناء كانوا في محنة ويَلقوْن معاملة سيئة على طول مسار رحلتهم، مع أن سوء الطالع كان من نصيبهم واحتمالات نجاحهم كانت ضئيلة. ‬


Film Screening as part of Ramallah Doc 2019
Punishment Park (1971) | Directed by: Peter Watkins | 90 mins.
Language: English.

The Public Program at the A.M. Qattan Foundation invites you to attend the Screening of " punishment park (1971) " at the A.M Qattan Foundation Cultural Centre- Al-Tira, at 18:00.

Punishment Park offered a disturbing look at the backlash against leftist activism which emerged in the wake of such events as the 1968 Democratic Convention in Chicago and the shootings at Kent State University. Set in the near future, Punishment Park was inspired by a provision of the 1950 McCarran Internal Security Act, which gives the President of the United States the right to suspend the traditional judicial system in favour of tribunals to deal with people believed to be “a risk to internal security” in the event of what the Chief Executive deems a national emergency. As the McCarran Act also enabled political prisoners to be held in concentration camps rather than conventional penal facilities, Punishment Park follows a group of left-wing dissidents (Black Power activists, antiwar protesters and a politically oriented folksinger, among others) as they're given a perfunctory hearing by a panel of military officers and ordinary citizens. They are then offered a choice: they can either serve long stays in prison (seven years is the shortest sentence mentioned) or spend 72 hours in Punishment Park in the Southern Californian desert. The prisoners are to travel 53 miles on foot in three days, with only minimal provisions of water and food under 110-degree heat, while they are followed by National Guard troops who are permitted to shoot if provoked. If they can complete the hike in the allotted time, they’ll be allowed to go free, though it soon becomes obvious that, despite the odds have been stacked against them, the prisoners are being dealt an unfair hand along the trail.
--------------------

ينظم هذا العرض في سياق مشروع "خارج الرؤية" الذي ينعقد في إطار رام الله دوك 2019 بهدف مساءلة سبل الرؤية المعهودة في سياق الثقافة البصرية في فلسطين، بإشراف وتقييم عدنية شبلي. وتمتد فعاليات المشروع على مدار أسبوع، سيتم خلاله عرض سلسلة أفلام عالمية تعرض لأول مرة في فلسطين، يومياً من 18 وحتى 24
يهدف مشروع رام الله دوك، الذي يقام بالشراكة ما بين مؤسسة عبد المحسن القطان، وفيلم لاب، ومؤسسة غوتيه، والمعهد الفرنسي في القدس، إلى دعم صانعي/ات الأفلام الفلسطينيين/ات، في حقل الأفلام الوثائقية بشكل عام، وذلك من خلال توفير الفرصة لهم/ن لعرض مشاريعهم/ن الوثائقية، والدفاع عنها مباشرة أمام مجموعة تضم عدداً من المنتجين والمحررين المفوضين من محطات تلفزيونية وشركات إنتاج عالمية.

This screening aims to question conventional ways of seeing in the visual culture of Palestine. It is organised as part of the “Out of Sight” project, facilitated and curated by Adania Shibli, and is held in the context of Ramallah Doc 2019. The activities of the project will run for a week, during which a series of international films will be screened for the first time in Palestine, from the 18th until the 24th of March.
The Ramallah Doc project, in partnership with A.M. Qattan Foundation, Film Lab, Goethe Institut and the French Institute in Jerusalem, aims to support Palestinian documentary filmmakers by providing them with the opportunity to present and pitch their documentaries to a forum of international film producers and TV representatives.