الواقع الافتراضيٌ وسينما الثورة الفلسطينيّة | Yellow Pages
الواقع الافتراضيٌ وسينما الثورة الفلسطينيّة
  • Date
    22 - Oct 2018
  • Hour
    15:00 - 18:30
  • Address
    جامعة بيرزيت, Birzeit, Ramallah & Al-Bireh
  • Views
    440

(ENGLISH FOLLOWS)

بالتعاون مع عمادة شؤون الطلبة في جامعة بيرزيت يدعوكم فيلم لاب:فلسطين لحضور جلسة ضمن ملتقى صناع السينما.
سيتم عقد الجلسة في قاعة المؤتمرات 243/- ملحق معهد الحقوق

١٣:٠٠-١٥:٠٠ كان يا ما كان: وثائقي واقع افتراضي
بإشراف د. سهيل دحدل- صانع أفلام وثائقيّة وفنّان ملتيميديا
"كان يا ما كان" هو رحلة في الزّمن يرويها كبار فلسطينيّين عاشوا في فلسطين قبل النّكبة. يدور المشروع الوثائقي هذا حول إعادة تخيّل وبناء الماضي من خلال سرد تفاعليّ لقصص ضمن جانر الواقع الافتراضي.

تتبع العرض حلقة نقاش حول بناء ذاكرة فلسطينيّة جمعيّة والحفاظ عليها مع سهيل دحدل وسليم تماري - كبير الباحثين في مؤسّسة الدّراسات الفلسطينيّة.


١٥:٣٠ - ١٨:٣٠ تداخلات إبداعيّة: سينما الثّورة الفلسطينيّة
بإشراف د. أناندي رامامورثي - قارئة في ثقافات ما بعد الكولونياليّة، جامعة شيفيلد هالام.

في الذّكرى السّبعين للنّكبة وبالتّعاون مع فيلم لاب: فلسطين، رَقّم ورمّم مشروع البحث "تداخلات إبداعيّة" في جامعة شيفيلد هالام خمسة أفلام من حقبة السّينما الفلسطينيّة الثّوريّة.
١.عرض فيلم وحلقة نقاش بحضور خديجة حباشنة - صانعة أفلام، وإميلي جاسر - صانعة أفلام، باحثة، فنّانة بصريّة.

زهرة المدائن- لعلي صيام، ١٩٦٩ -٧ دقائق
سينماتوغرافيا: هاني جوهريّة
فلسطين في العين: وحدة أفلام فلسطين لمنظّمة التّحرير الفلسطينيّة/مصطفى أبو علي، ١٩٧٦ -٢٨ دقيقة


٢.عرض فيلم وحلقة نقاش بحضور د. أناندي رامامورثي وقاسم حول- صانع أفلام، وبشّار شمّوط - مؤرشف ومهندس صوت، ورنا بركات - قسم التّاريخ في جامعة بيرزيت، رولا شهوان -مديرة مركز دراسات السّياسات وحلّ الصّراع في الجامعة العربيّة الأمريكيّة في فلسطين.

الهويّة الفلسطينيّة- لقاسم حول، ١٩٨٣ - ٤٠ دقيقة
النّداء الملحّ- لإسماعيل شمّوط، ١٩٧٣ - ٥ دقائق
ذكريات ونار- لإسماعيل شمّوط، ١٩٧٢ -٥ دقائق

سيتم عقد الجلسة في قاعة المؤتمرات- ملحق معهد الحقوق
----------

In cooperation with the Deanship of Student Affairs at Birzeit University, Filmlab: Palestine invites you to attend this special session on Virtual Reality and The Cinema of the Palestinian Revolution.
The session will be held in Conference Room 243.

13:00-15:00 Kan Yama Kan: A Virtual Reality Documentary
Curated by Dr Sohail Dahdal (Documentary filmmaker and multimedia artist).

Presentation of the Kan Yama Kan (Once Upon a Time in Palestine) project, a journey through time in the voice of Palestinian elders who lived in Palestine before the Nakba. This documentary project is about reimagining and reconstructing the past through virtual reality interactive storytelling.

Followed by a panel discussion on the construction and preservation of a Palestinian collective memory with Sohail Dahdal and Salim Tamari (Senior Research Associate, Institute of Palestine Studies).

15:30-18:30 Creative Interruptions: The Cinema of the Palestinian Revolution

Curated by Dr Anandi Ramamurthy (Reader in Post-Colonial Cultures, Sheffield Hallam University).

To mark 70 years of the Nakba, the Creative Interruptions research project at Sheffield Hallam (AHRC), in collaboration with Filmlab: Palestine, has digitised and restored films from the revolutionary period of Palestinian cinema.

I. Screening and panel discussion with Khadijeh Habashneh (Filmmaker) and Emily Jacir (Filmmaker, researcher, visual artist).
Zahrat Al-Madain (The Flower of all Cities) by Ali Siam, 1969 (7 min) Cinematography: Hani Jawharieh.
Palestine in the Eye by PLO Film Unit/Mustafa Abu Ali, 1976 (28 min)


II. Screening and panel discussion with Dr Anandi Ramamurthy, Kassem Hawal (Filmmaker), Bashar Shammout (Archivist, sound designer), Rana Barakat (Department of History, Birzeit University), Rula Shahwan (Manager, The Policy & Conflict Resolution Studies Center (PCRSC) of the Arab American University in Palestine).
Palestinian Identity by Kassem Hawal, 1983 (40 min)
The Urgent Call for Palestine by Ismail Shammout, 1973 (5 min)
Memories and Fire by Ismail Shammout, 1972 (5 min)