The Battle of Algiers, a Film Within History (2017) | Yellow Pages
The Battle of Algiers, a Film Within History (2017)
  • Date
    18 - Mar 2019
  • Hour
    20:15 - 22:15
  • Address
    مؤسسة عبد المحسن القطان, Ramallah, Ramallah & Al-Bireh
  • Views
    389

English Follows:
عرض فيلم ضمن مشروع رام الله دوك 2019
معركة الجزائر، فيلم داخل التاريخ (2017) | إخراج: مالك بن إسماعيل| مدة الفيلم: 117 دقيقة.
لغة الفيلم: الإيطالية، العربية، الإنجليزية والفرنسية | مترجم للإنجليزية.

يدعوكم البرنامج العام في مؤسسة عبد المحسن القطان لحضور فيلم "معركة الجزائر ، فيلم داخل التاريخ (2017)" في المركز الثقافي لمؤسسة عبد المحسن القطان - الطيرة، الساعة الثامنة مساءً.

في العام 1965، صوّر المخرج الإيطالي جيلو بونتيغورفو فيلماً يعيد تشكيل أحداث معركة الجزائر (1956/1957). واكتسى هذا الفيلم، الذي مُنع من العرض في فرنسا حتى العام 1971، طابعاً اسطورياً في الجزائر، حيث كان يُعرض في كل عام على شاشات التلفزة لتخليد ذكرى استقلال البلاد. وفي أثناء احتلال الجيش الأمريكي للعراق خلال العام 2003، عُرض هذا الفيلم على ضبّاط أمريكيين باعتباره شاهداً على القمع الذي كان النجاح من نصيبه في مواجهة "المقاومة الحديثة". ينقلنا هذا الفيلم الوثائقي، الذي يضمّ موادَّ أرشيفية استثنائية والعديد من المقابلات (الجزائر، وفرنسا، وإيطاليا والولايات المتحدة)، نظرة ثاقبة إلى منتصف الطريق بين التاريخ والأسطورة، وذلك بعد ستين عاماً مرت على إخراجه.

Film Screening as part of Ramallah Doc 2019.
The Battle of Algiers, a Film Within History (2017)| Directed by: Malek Bensmail : Duration: 117 mins
Language: Arabic/ Italian/ English/ French| English subtitles.

The Public Program at the A.M. Qattan Foundation invites you to attend the Screening of " The Battle of Algiers, A film withen History (2017)" at the A.M Qattan Foundation Cultural Centre- Al-Tira, at 20:00.

In 1965, Italian filmmaker Gillo Pontecorvo shot a film reconstituting the events of the Battle of Algiers. Banned in France until 1971, the film took on mythical status in Algeria, where it was aired each year on television to commemorate the country’s independence. In 2003, during the military operations in Iraq, the film was shown to U.S. officers as an example of a successful struggle against Modern Resistance. With exceptional archive materials and many interviews (Algeria, France, Italy, the United States), this documentary gives us, 60 years after, a striking look back at this film halfway between history and legend.
----------------
ينظم هذا العرض في سياق مشروع "خارج الرؤية" الذي ينعقد في إطار رام الله دوك 2019 بهدف مساءلة سبل الرؤية المعهودة في سياق الثقافة البصرية في فلسطين، بإشراف وتقييم عدنية شبلي. وتمتد فعاليات المشروع على مدار أسبوع، سيتم خلاله عرض سلسلة أفلام عالمية تعرض لأول مرة في فلسطين، يومياً من 18 وحتى 24 آذار.
يهدف مشروع رام الله دوك، الذي يقام بالشراكة ما بين مؤسسة عبد المحسن القطان، وفيلم لاب، ومعهد غوتيه، والمعهد الفرنسي في القدس، إلى دعم صانعي/ات الأفلام الفلسطينيين/ات، في حقل الأفلام الوثائقية بشكل عام، وذلك من خلال توفير الفرصة لهم/ن لعرض مشاريعهم/ن الوثائقية، والدفاع عنها مباشرة أمام مجموعة تضم عدداً من المنتجين والمحررين المفوضين من محطات تلفزيونية وشركات إنتاج عالمية.

This screening aims to question conventional ways of seeing in the visual culture of Palestine. It is organised as part of the “Out of Sight” project, facilitated and curated by Adania Shibli, and is held in the context of Ramallah Doc 2019. The activities of the project will run for a week, during which a series of international films will be screened for the first time in Palestine, from the 18th until the 24th of March.
The Ramallah Doc project, in partnership with A.M. Qattan Foundation, Film Lab, Goethe Institut and the French Institute in Jerusalem, aims to support Palestinian documentary filmmakers by providing them with the opportunity to present and pitch their documentaries to a forum of international film producers and TV representatives.