English follows
يدعوكم مركز خليل السكاكيني الثقافي لحضور الجزء الثاني من ورشة الفلسفة بعنوان "التجريد الواقعي وفصل القوى الاجتماعية". يوم السبت الموافق 14 تموز/ يوليو، الساعة 7:00 مساءً في مركز خليل السكاكيني الثقافي.
للانضمام للورشة، الرجاء التسجيل مسبقًا من خلال التواصل على البريد الإلكتروني التالي: Malakafouneh90@gmail.com
سيتم تزويد الراغبين بالحضور بالقراءات التحضيرية التي ستُناقش خلال الورشة.
ملاحظة: الورشة باللغة الإنجليزية.
أنتم مدعوّون للمساهمة في دعم أنشطة المركز الثقافي من خلال التبرع بمبلغ 10 شيكل في حال التسجيل للورشة
***
عن الورشة:
هل يمكننا إدراك حقيقة وجود أي شيء بالعالم بشكل مستقلٍ عن الوعي؟ هل يتحدد الواقع من خلال إدراكنا له، أم أنّ واقعًا ما خارجيًّا هو ما يحددُّ الإدراك؟ يشير كانط إلى أنّ معرفة الأشياء بذاتها أمر غير ممكن، ويؤّكد في كتابة "نقد العقل المحض" أن الفكرة، حتّى حين تكون في أشكالها الأكثر تأسيسيّة، فإنها تظل متأثرة باستخدام المعطيات المرتبطة ببدهيات الزمان والمكان، فارضةً بذلك نوعًا من محدوديّة المعرفة المتعلقة بما هو خارجي بالنسبة للوعي، وأن كلّ التخمينات السابقة حول طبيعة وجود حقيقة خارجة عن الوعي الذاتي للإنسان ليست في الواقع سوى تمثّلات مجرّدة للأفكار.
رغم أنّ مادّيّة ماركس لم تُطرح في مواجهة مباشرة مع كانط، فإنها قدّمت ردًّا جدليًّا على الشروط المثاليّة التي استهلّت شرح كانط للمثالية المتعالية عن الخبرة البشرية. يطرح ماركس أن الزمان والمكان غير محددان بالإدراك، ولكن بعلاقات الإنتاج المستقلّة عن الوعي. يسعى ماركس بذلك إلى إظهار أن المكلية والحقوق والمساواة ... هي تمثّلات مجرّدة للأفكار التي تخفي التمثّلات المجرّدة الحقيقيّة التي تشكّل صورًا انعكاسية للمال والعمل والتبادل التجاري والإنتاج....بالنسبة لماركس، تشكّل السلعة أصلَ معظم هذه التمثلات المجرّدة الواقعية، والمشكلةَ البنيوية المركزية للمجتمع الرأسمالي، ولذا فإن أي تحليل لطبيعة الواقع عليه أولًا أن يمرّ بمرحلة التحليل المادي لشكل السلعة.
بالنسبة لماركس، يشكّل شكل السلعة الأسس المادية للحدود التي تفصل بين المجتمعات، ففي المجتمعات ما قبلا الرأسمالية كانت السلة تُنتج بناءً على منفعتها وكانت القيمة التبادلية للسعلة تتصل مباشرة بقيمتها النفعيّة، في حين نشأت الحدود على أساس تبادل المجتمعات للسلع التي تُنتج من مصادر تفتقر إليها بيئتها. على النقيض من ذلك، أفرزت الرأسمالية نظامًا يجري من خلاله إنتاج السلع بهدف التبادل. وفي حين يدّعي الاقتصاديون الليبراليون أن هذه الحركة جاءت نتيجة لتطور طبيعي، يشرح ماركس أن ما يسمّى "التراكم البدائي" لرأس المال حصل نتيجة النفي العنيف للسكان الأصليين من أراضيهم مما أدّى إلى استيعاب وخصخصة الحدود التي تفصل بين المجتمعات.
سيقدم بليك شو خلال هذا الورشة نظرة سريعة على الفروقات ما بين المثالية والمادية، آملًا إيضاح كيف اعتمد الكثير من السياسيين اليساريين المعاصرين على الافتراضات المثالية كمرجعية لأفكارهم، سننتقل بعد ذلك للعمل بشكل جماعي من خلال التحليل الجدلي الماركسي لشكل السلعة لفحص مدى اقترابه من تحليل الأزمات الراهنة.
***
بليك شو فنان وناشط وأكاديمي يساري. درس شو فن المديديا في كلية بننغتون وحاز على درجة الماجستير في الفلسفة من كلية الدراسات العليا الأوروبية، تركز أبحاثه الأكاديمية على علاقة الرياضيات بالوجود وتاريخ المذهب الشكلي في السياسة والفن والتحليل النفسي. يسعى شو حاليًّا لنيل درجة الدكتوراه عن بحثه حول الأسس الرياضياتية للجدلية المادية في كلية الدراسات العليا الأوروبية تحت إشراف برويس غروفس. عُرضت أعماله ومحاضراته في العديد من المحطات، من ضمنها أكاديمية الفنون في برلين، ومؤسسةVAC في فنيسيا، وقلنديا الدولي 2014، ومركز الفن حول سياسات الهجرة CAMP، والمعرض الوطني في الدانمارك، ومتحف بروكلين، ومتحف الفن المعاصر في كرواتيا، وغيرها.
Khalil Sakakini Cultural Center invites you to attend the second part of the workshop entitled: Real Abstraction and the Separation of Social Power. Jul 14, 2018, at 7:00 pm at Khalil Sakakini Cultural Center.
To join the workshop please register in advance by contacting this email: Malakafouneh90@gmail.com
We will provide those who will to attend the workshop with the required preparation reading materials.
Please note that the language of the workshop is English.
If you want to attend this workshop, you are invited to support Khalil Sakakini Cultural Center by donating 10 nis.
***
About the workshop:
Can I know anything of the world as it really exists, independently of consciousness? Does cognition determine reality, or does an external reality determine cognition? Kant says that “we cannot know the thing in itself”. In his book The Critique of Pure Reason, he determines that thought, even in its most foundational form, will always rely on the use of predicates which connect to the intuitions of time and space, presenting a limit to the knowledge of what is external to cognition. All previous speculations on the nature of externally existing reality, Kant tells us, were, in fact, mere abstractions of thought.
Marx's materialism, while not posted in direct confrontation with Kant, provides a dialectical rejoinder to the idealist stipulations inaugurated in Kant's elaboration of transcendental idealism. Time and space, Marx argues, are not determined by cognition, but instead by relations of production that are in fact autonomous and independent of consciousness. In doing so, Marx seeks to show that the categories of property, rights, equality, etc, are in actuality the true thought abstractions which conceal the real abstractions that they are the inverted image of money, labor, exchange, production and so on. The most fundamental of these real abstractions is the commodity, which appears as the central structural problem of capitalist society, and therefore any analysis of the nature of reality has to first pass through a materialist analysis of the commodity form.
For Marx, the commodity form is the material basis of the borders that separate communities: in pre-capitalist societies commodities were produced based on their usefulness and the exchange value of commodities was tied directly to their use-value, whereas borders emerged on the basis of communities exchanging commodities produced from resources they lacked. Capitalism, on the contrary, is defined by the inversion of this relation: a perverted situation in which commodities are produced for the purpose of exchange. While liberal economists claim that this movement was the result of natural progression, Marx explains that the so-called original “primitive accumulation” of capital was produced by the violent dispossession of indigenous people's land which in turn internalized and privatized the borders that separate communities.
In this lecture and discussion, Blake Shaw will give a basic overview of the distinctions between idealism and materialism with the hope of showing that much of contemporary leftist politics has returned to idealist presuppositions, and then we will together work through Marx's dialectical analysis of the commodity form as a group in order to judge its relevance for an analysis of contemporary crises.
***
Blake Shaw is an artist, activist, and leftist scholar. Shaw studied Media Art at Bennington College and completed his MA in Philosophy at the European Graduate School. his research focuses on the relation of mathematics to ontology and the history of formalism in politics, art, and psychoanalysis. He is currently pursuing his PhD on the mathematical foundations of materialist dialectics at the European Graduate School under the supervision of Boris Groys. His is works, lectures and performances have been exhibited at a wide range of venues including: The Akademie de Künste Berlin, The VAC Foundation Venice, Qalandyia International 2014, The Center for Art on Migration Politics (CAMP), The National Gallery of Denmark, The Brooklyn Museum, The Museum of Contemporary Art Zagreb amongst others.