أفلام قصيرة 1 Short Films 1 | Yellow Pages
أفلام قصيرة 1 Short Films 1
  • Date
    06 - Aug 2018
  • Hour
    18:00 - 19:00
  • Address
    مؤسسة عبد المحسن القطان, Al-masyoun, Ramallah & Al-Bireh
  • Views
    400

English Follows-

ضمن معرض أمم متعاقدة من الباطن، يدعوكم البرنامج العام في مؤسسة عبد المحسن القطان لحضور أفلام قصيرة 1، وذلك يوم الاثنين الموافق 6 آب 2018 الساعة السابعة مساءً في المبنى القديم لمؤسسة عبد المحسن القطان.
القيمة: مايكا ميا هونة

الأفلام:

قد يقود القيام بشيءٍ إلى لا شيء 1997 – فرانسيس اليس (10 دقائق)
لأكثر من تسع ساعات، قام أليس بدفع كتلةٍ من الجليد في شوارع مدينة مكسيكو سيتي إلى أن ذابت تماماً. وهكذا ساعةً بعد ساعة، بقي يُقاوم مع كتلة الثلج المُستطيلة إلى أن تمّ تقليصها إلى ما لا يزيد عن مكعبٍ من الثلج يناسب كأسَ ويسكي، وقد أصبح صغيراً لدرجة أنه يمكنه أن يقذفه على طول الشارع.

هل سبق لك أن قتلتِ دُبّاً أو أن تكوني جميلة؟ – مروى آرسانيوس (25 دقيقة)
يحاول الفيلم أن ينظر إلى تاريخ المشاريع الاشتراكية المصرية، والحروب الجزائرية المناهضة للاستعمار، والطريقة التي روجوا وهمّشوا بها المشاريع النسوية. فقد تمّ التغلب على التقسيم الجندري الواضح الذي استُخدم لتهميش النساء في المجال العام لفترةٍ قصيرةٍ في حرب الاستقلال الجزائرية، التي كانت جميلة بوحيرد رمزاً لثورتها. ويثير المشروع قضية ما يعنيه لعب دور المناضل من أجل الحرية، وماذا يعني أن تصبح رمزاً.

التلوين اليدوي 1968- جويس فيلاند (6 دقائق)
وهو دراسةٌ حول الفتيات الفقيرات من السود والبيض في مركز فيلق العمل، اللواتي تم جلبهنّ من المناطق الريفية لتعليمهن على الطباعة. هنا ترى مخلوقاتٍ نازحةً.. يسبحن ويجلسن، وفي الغالب يرقصن، هؤلاء اللواتي يُعبّرن عما يحدث معهنّ من خلال أجسادهنّ وأيديهنّ ووجوههنّ.

رواد فضاء أفارقة (افرونوتس) 2014 - فرانسيس بودومو (14 دقيقة)
أحداث الفيلم مستوحاةٌ من أحداثٍ حقيقية. يروي الفيلم تاريخاً بديلًا لسباق الفضاء في ستينيات القرن الماضي، إذ تسعى مجموعةٌ من المنفيين في صحراء زامبيا إلى إطلاق صاروخهم أولاً. (أفرونوتس) يتبع روح العصر العلمي من منظور أولئك الذين لا يستطيعون الوصول إليه.

هوبتورنيت (برجٌ بطول عشرة أمتار)، 2016 - اكسيل دانييلز وماكسيميليان فان ارتيك (17 دقيقة)
برج بطول عشرة أمتار. من لم يكونوا أعلى البرج من قبل، عليهم الاختيار إما النزول عنه أو القفز عنه. الوضع بحد ذاته يشكل معضلة: أن يتم تقييم الخوف الغريزيّ من خلال اتخاذ خطوةٍ ضد الشعور بالإذلال من الاضطرار إلى التسلق إلى أسفل البرج. الفيلم هو دراسةٌ مُسليةٌ تعكس وضع البشر في مواقف الضعف.

تهديدات رمزية، 2015 - ميشا لينكاوف، لوتز هينك، ماتياس فيرمك (15 دقيقة)
شعر أم تهديد؟ فعل الاستسلام أو ربما الفن؟ هاتان النظريتان اللتان عصفت بهما نيويورك في العام 2014. كيف يمكن تفسير حادثةٍ واحدةٍ بطرُقٍ متعددة؟ فمن خلال التقارير الصحافية، يبتلع التهديد الرمزي عموم الناس ليعبر عن التباين الشديد في تفسير الأحداث. الفيلم مُستوحى من الجدل المحتدم حول "الأعلام الأميركية البيضاء"، التي ظهرت فجأةً على جسر بروكلين في مدينة نيويورك، حيث إن الجسر يحمل رمزيةً كبيرةً للشعب الأميركي.
ويطرح الفيلم التساؤلات التالية: ما هو نطاق الفن المجتمعي الموجود في الوقت الحاضر؟ وماذا سيحدث عندما تعيد الحرية المهددة الفنَّ إلى جانب عنصر الخطر؟ من أو ما الذي يجعل الفن في خطر؟ وهل نحن آمنون في المدينة؟ وما الذي سيحدث فيما بعد؟

Under Subcontracted Nations Exhibition, The Public Programme at A.M. Qattan Foundation invites you to attend the screening of Short Films 1 on Monday August 6, 2018 at 19:00 at A.M. Qattan Foundation’s old building.

Curator: Maike Mia Höhne

Films:

Sometimes Making Something Leads To Nothing, 1997- Francis Alys (10 minutes)
Paradox of Praxis 1 (1997) is the record of an action carried out under the rubric of “sometimes making something leads to nothing.” For more than nine hours, Alÿs pushed a block of ice through the streets of Mexico City until it completely melted. And so for hour after hour he struggled with the quintessentially Minimal rectangular block until finally it was reduced to no more than an ice cube suitable for a whisky on the rocks, so small that he could casually kick it along the street.

Have You Ever Killed a Bear or Becoming Jamila – Marwa Arsanios (25 minutes)
A video made after a performance and begins with an inquiry into Jamila Bouhired, the Algerian freedom fighter. The research focuses on the different representations of Jamila in the cinema and on her assimilation and promotion during the 1960s and 1970s in the Egyptian magazine Al-Hilal [the crescent], which used to be a major Arab cultural magazine. The performance attempts to look at the history of the Egyptian socialist projects, the Algerian anti-colonial wars, and the way they have promoted and marginalised feminist projects. Indeed, the clear gender division used to marginalise women from the public sphere was overcome for a short moment during the Algerian war of independence—Jamila becoming its icon. The project raises the issue of what it means to play the role of the freedom fighter. What does it mean to become an icon?

Hand Tinting, 1968 - Joyce Wieland (6 minutes)
A study of poor black and white girls at a Job Corps centre, brought from rural areas to be ‘educated’ in typing. Here you see displaced creatures … swimming, sitting and mostly dancing, who express what’s happening to themselves through their bodies, their hands, their faces, in my film.

Afronauts- Frances Bodomo (14 minutes)
Inspired by true events, Afronauts tells an alternative history of the 1960s Space Race. A group of exiles in the Zambian desert are rushing to launch their rocket first. Afronauts follows the scientific zeitgeist from the perspective of those who do not have access to it.

Hopptornet (Ten-Meter Tower) 2016 - Axel Daniels and Maximilien and Van Aertyck (17 minutes)
A ten-meter diving tower. People who have never been up there before have to choose whether to jump or climb down. The situation itself highlights a dilemma: to weigh the instinctive fear of taking a step out against the humiliation of having to climb down. Hopptornet is an entertaining study of the human in a vulnerable position.

Symbolic Threats, 2015 - Mischa Leinkauf, Lutz Henke and Mathias Wermke (15 minutes)
Poetry or threat? An act of surrender or perhaps art? These were the theories that New York puzzled over in the summer of 2014. How can one incident be interpreted in so many ways? By means of press reports, Symbolic Threats allows the public at large to express their extreme disparity of interpretation. Inspired by the heated debate over the two ‘White American Flags’ that suddenly appeared on the towers of New York City’s iconic Brooklyn Bridge, the film asks what kind of societal scope art has in the present day. What happens when threatened freedom reinstates art with the element of danger? Who or what makes it into a threat? Are we safe in the city? What is next?