Four Masters from Bilad Al Sham in the Birzeit University Museum | يلو بيجز
Four Masters from Bilad Al Sham in the Birzeit University Museum
  • التاريخ
    20 - May 2019
  • الساعة
    13:00 - 15:00
  • العنوان
    جامعة بيرزيت, رام الله, رام الله والبيرة
  • مشاهدة
    40

اربع فنانيين رواد من بلاد الشام من مجموعة متحف جامعة بيرزيت.
Four Art Masters from Bilad Al Sham in the Birzeit University Museum collection.
----------------------------------------------------------------

يأتي هذا لمعرض ضمن مشروع عرض المجموعات المختلفة التي يقتنيها متحف جامعة بيرزيت وتعريف الجمهور بمحتوياتها والتي تزداد بشكل متواصل، وذلك بفضل التبرعات السخية التي يقدمها الفنانون ومقتني الأعمال الفنية للمتحف.
جرى اختيار موضوع هذا المعرض بعد مداولات بين أعضاء لجنة متحف الجامعة والعاملين في المتحف، وذلك في ضوء المتغيرات المتلاحقة التي تشهدها بلاد الشام، خاصة في ظل محاولات تفتيت هذا الكيان الثقافي والتاريخي إلى المزيد من الأعراق والطوائف والكيانات السياسية لفرض وقائع جديدة وتثبيت أخرى قديمة لا تخفى على فهيم.
كثير من الأجيال الجديدة لا يعرفون البعد الثقافي العميق الذي وحد بلاد الشام على مر العصور الغابرة، خاصة في ظل تنامي الإقليمية ومحاولة تحويلها إلى "هوية وطنية دائمة".
إن اختيار أربعة فنانين من بلاد الشام وعرض جزء من أعمالهم من مقتنيات متحف جامعة بيرزيت ووضعها تحت سقف واحد، هو صرخة في وجه الإقليمية والطائفية والمناطقية والقبلية، ومحاولة لاسترداد وإبراز المشترك في بلاد الشام عبر تعبيرات فنية. كما تجدر الملاحظة أن الفنانين الأربعة- ثلاث فنانات وفنان واحد- عبروا عن هوياتهم بطرق فنية مختلفة تظهر التنوع في خلفياتهم والمدارس التي تأثروا بها، لكن تجمعهم الغربة والمهاجر ورؤية الوطن والهوية من الخارج، كما هو حال غالبية مثقفي وفناني العالم العربي،
تشكل بلاد الشام، بمكوناتها الأربعة، قلب نابض بحجراته الأربع، ينتقل الدم عبرها سيل متدفق، الحدود بين الحجرات ناعمة طرية، لا تستغني أية حجرة عن أخواتها، يتفاعلون بشكل متناغم ويتكاملون. أربعة فنانين من بلاد الشام، رواد من قلب بلاد الشام.

This exhibition comes as part of an overall program of showcasing Birzeit University Museum’s ethnographic and art collections. The museum’s collections have been steadily growing and expanding in size and breadth thanks to the generous donations of artists and collectors from Palestine, the Arab World and the world at large.
The theme of of this exhibition has been chosen in light of the successive changes taking place in Bilad al-Sham (Greater Syria & Palestine – the Levant). Nameley those which have continuously striven to fragment this cultural and historic whole into splinters of ethnic, sectarian, and political differences in an attempt to create new realities on the ground and revitalise outaded divisions and differences which any inquisitive mind can discern and expose. New generations have somewhat become oblivious to the deep cultural harmony that once united Bilad al-Sham over the centuries, particularly in light of the increasingsense of regionalalisation and the attempts to turn it into apermanent national identity.

By celebrating the works of four different artists from Bilad al-Sham in the University’s collections, this exhibition is a cry of defiance in the face of regionalism sectarianism, localism and tribalism. It is an attempt to retrieve and highlight our collectives similarities in Bilad al-Sham through artistic expression and talent.

Each of the three female and one male artists showcased in this exhbition reflect divergent and independent schools of thought and artistic identities. What unites them is a collective sensibility that is informed by life in exile, away from the homeland as is the case of many of the Arab world’s artists and itellectuals.