Short Films Opening - افتتاح برنامج الأفلام القصيرة | يلو بيجز
Short Films Opening - افتتاح برنامج الأفلام القصيرة
  • التاريخ
    02 - Jul 2018
  • الساعة
    18:00 - 20:00
  • العنوان
    مؤسسة عبد المحسن القطان, البيرة, رام الله والبيرة
  • مشاهدة
    397

لجزء الأول

جزء من معرض "أمم متعاقدة من الباطن"

قيمة المشروع: مايكا ميا هونه (Maike Mia Höhne)

هل سبق لكِ أن قتلتِ دُبَّاً -أو- أن تكوني جميلة؟ (2012-2013) (25 د.)
إخراج: مروى آرسانيوس

"هل سبق لك أن قتلت دُبّاً أو أن تكوني جميلة؟" هو مقطع فيديو تم إعداده بعد عرض أدائي كانت نقطة البداية فيه تحقيقاً عن جميلة بوحيرد، المناضلة الجزائرية. ويركز الفيلم على تمثيلات جميلة في السينما، واستيعابها والترويج لها خلال الستينيات والسبعينيات من القرن العشرين في مجلة الهلال المصرية، التي كانت في العادة مجلةً ثقافيةً عربيةً رئيسة.

يحاول الفيلم أن ينظر إلى تاريخ المشاريع الاشتراكية المصرية، والحروب الجزائرية المناهضة للاستعمار، والطريقة التي روجوا وهمّشوا بها المشاريع النسوية. فقد تمّ التغلب على التقسيم الجندري الواضح الذي استُخدم لتهميش النساء في المجال العام لفترةٍ قصيرةٍ في حرب الاستقلال الجزائرية، التي كانت جميلة بوحيرد رمزاً لثورتها. ويثير المشروع قضية ما يعنيه لعب دور المناضل من أجل الحرية، وماذا يعني أن تصبح رمزاً.

التلوين اليدوي (1968) (6 د.)
إخراج: جويس فيلاند

وهو دراسةٌ حول الفتيات الفقيرات من السود والبيض في مركز فيلق العمل، اللواتي تم جلبهنّ من المناطق الريفية لتعليمهن على الطباعة. هنا ترى مخلوقاتٍ نازحةً.. يسبحن ويجلسن، وفي الغالب يرقصن، هؤلاء اللواتي يُعبّرن عما يحدث معهنّ من خلال أجسادهنّ وأيديهنّ ووجوههنّ.

رواد فضاء أفارقة (افرونوتس) (2014) (14 د.)
إخراج: فرانسيس بودومو

أحداث الفيلم مستوحاةٌ من أحداثٍ حقيقية. يروي الفيلم تاريخاً بديلًا لسباق الفضاء في ستينيات القرن الماضي، إذ تسعى مجموعةٌ من المنفيين في صحراء زامبيا إلى إطلاق صاروخهم أولاً. (أفرونوتس) يتبع روح العصر العلمي من منظور أولئك الذين لا يستطيعون الوصول إليه.

هوبتورنيت (برجٌ بطول عشرة أمتار) (2016) (17 د.)
إخراج: اكسيل دانييلز وماكسيميليان فان ارتيك

برج بطول عشرة أمتار. من لم يكونوا أعلى البرج من قبل، عليهم الاختيار إما أن يقفزوا عنه أو بالنزول نحو الأسفل. الوضع بحد ذاته يشكل معضلة: أن يتم تقييم الخوف الغريزيّ من خلال اتخاذ خطوةٍ ضد الشعور بالإذلال من الاضطرار إلى التسلق إلى أسفل البرج. الفيلم هو دراسةٌ مُسليةٌ تعكس وضع البشر في مواقف الضعف.

تهديدات رمزية (2015) (15د.)
إخراج: ميشا لينكاوف، لوتز هينك، ماتياس فيرمك

شعر أم تهديد؟ فعل الاستسلام أو ربما الفن؟ هاتان النظريتان اللتان عصفت بهما نيويورك في العام 2014. كيف يمكن تفسير حادثةٍ واحدةٍ بطرُقٍ متعددة؟ فمن خلال التقارير الصحافية، يبتلع التهديد الرمزي عموم الناس ليعبر عن التباين الشديد في تفسير الأحداث. الفيلم مُستوحى من الجدل المحتدم حول "الأعلام الأميركية البيضاء"، التي ظهرت فجأةً على جسر بروكلين في مدينة نيويورك، حيث إن الجسر يحمل رمزيةً كبيرةً للشعب الأميركي.

ويطرح الفيلم التساؤلات التالية: ما هو نطاق الفن المجتمعي الموجود في الوقت الحاضر؟ وماذا سيحدث عندما تعيد الحرية المهددة الفنَّ إلى جانب عنصر الخطر؟ من أو ما الذي يجعل الفن في خطر؟ وهل نحن آمنون في المدينة؟ وما الذي سيحدث فيما بعد؟

يتبع عرض الأفلام نقاش مع القيمة.

ملاحظة: يرجى من الحضور الكرام أخذ مقاعدهم قبل الساعة 17:50. المقاعد محدودة.

نرجو حجز المكان مسبقاً، من خلال موقع افنتاتي https://www.eventati.me/events/short-films-part-one/
First part
Part of Subcontracted Nations Exhibition

Curator: Maike Mia Höhne

Have You Ever Killed a Bear or Becoming Jamila? (2012-2013) (25 minutes)
Directed By: Marwa Arsanios
Have You Ever Killed a Bear or Becoming Jamila is a video made after a performance and begins with an inquiry into Jamila Bouhired, the Algerian freedom fighter. The research focuses on the different representations of Jamila in the cinema and on her assimilation and promotion during the 1960s and 1970s in the Egyptian magazine Al-Hilal [the crescent], which used to be a major Arab cultural magazine. The performance attempts to look at the history of the Egyptian socialist projects, the Algerian anti-colonial wars, and the way they have promoted and marginalised feminist projects. Indeed, the clear gender division used to marginalise women from the public sphere was overcome for a short moment during the Algerian war of independence—Jamila becoming its icon. The project raises the issue of what it means to play the role of the freedom fighter. What does it mean to become an icon?

Hand Tinting (1968) (6 minutes)
Directed By: Joyce Wieland
A study of poor black and white girls at a Job Corps centre, brought from rural areas to be ‘educated’ in typing. Here you see displaced creatures … swimming, sitting and mostly dancing, who express what’s happening to themselves through their bodies, their hands, their faces, in my film.

African Astronauts (Afronauts) (2014) (14 minutes)
Directed By: Frances Bodomo
Inspired by true events, Afronauts tells an alternative history of the 1960s Space Race. A group of exiles in the Zambian desert are rushing to launch their rocket first. Afronauts follows the scientific zeitgeist from the perspective of those who do not have access to it.

Hopptornet (Ten-Meter Tower) (2016) (17 minutes)
Directed By: Axel Daniels – Maximilien Van Aertyck
A ten-meter diving tower. People who have never been up there before have to choose whether to jump or climb down. The situation itself highlights a dilemma: to weigh the instinctive fear of taking a step out against the humiliation of having to climb down. Hopptornet is an entertaining study of the human in a vulnerable position.

Symbolic Threats (2015) (15 minutes)
Directed By: Mischa Leinkauf, Lutz Henke and Mathias Wermke
Poetry or threat? An act of surrender or perhaps art? These were the theories that New York puzzled over in the summer of 2014. How can one incident be interpreted in so many ways? By means of press reports, Symbolic Threats allows the public at large to express their extreme disparity of interpretation. Inspired by the heated debate over the two ‘White American Flags’ that suddenly appeared on the towers of New York City’s iconic Brooklyn Bridge, the film asks what kind of societal scope art has in the present day. What happens when threatened freedom reinstates art with the element of danger? Who or what makes it into a threat? Are we safe in the city? What is next?

There will be a discussion with the curator after the film screening.

Note: Limited Seats, guests are kindly requested to take their seats by 17:50.

Please make sure you reserve your seat in advance through
https://www.eventati.me/events/short-films-part-one/