Fouad Agbaria
Weaving and Cracks
Opening: Saturday 15 September 2018, 7 - 9 pm
Exhibition runs until 18 October 2018
Zawyeh Gallery is pleased to announce the show ‘Weaving and Cracks’ by Palestinian Umm Al-Fahem-based artist Fouad Agbaria. The opening will take place on Saturday, 15 September at 7 PM.
Agbaria's paintings replete with architectural and ornamental elements, such as those that were laid atop the floor of his parents’ home. These works echo childhood memories in the sense of nostalgia for home. Both the rug, an implement in the Muslim religious rite that is thought to play a quintessentially spiritual role, and the arabesque metaphor, expressing the wondrous and complex structure of the world and its harmonic perfection, are used by Agbaria in his account of the inanimate place where he lives.
The beautiful and colorful rug paintings tempt viewers to approach and observe the painted details. Concurrently, however, they raise viewers’ flesh by transporting them from one memory of time and place to a different memory of a different time and place. On one rug appears a bulldozer shovel, an instrument of destruction; on another we see an airplane with a swift red flourish of the brush; and at the bottom of yet another rug a warship materializes.
In these works, Agbaria creates a threatening inner domestic space that corresponds to Freud’s concept of desire or “a concept without a home.” In his conceptualization of desires, a paradoxical situation arises: the strange and the delusional, the dangerous and the cruel, are the opposites of the comfort and familiarity of home. In this dialectical encounter, the beautiful meets the threatening, and when the strange emerges from the domestic setting it is frightening. The separation of subject and object is disrupted when the representation of freedom and liberation (the drawing and movement of the brush) encounters its opposite (the wall, the border), which stops its forward motion.
Born in the village of Musmus near Umm El Fahm in 1983, Fouad Agbaria is one of the most prominent young Palestinian artists working today. A fine arts graduate and an award winning student, he attained a bachelor’s degree from Bezalel Academy, Jerusalem in 2004 and a master’s degree from Haifa University in 2014.
Since completing his undergraduate degree, Agbaria has painted prolifically often experimenting with different styles, techniques and media including charcoal, oil, acrylic and lithography. His catalogue of work to date has dealt with many themes associated with the Palestinian narrative, identity and memory. He has participated in over 20 group exhibitions and has held six solo shows. Agbaria lives and works in Umm Al-Fahem.
-----
فؤاد اغبارية
نسيج وشقوق
الافتتاح: السبت ١٥ ايلول ٢٠١٨، الساعة السابعة - التاسعة مساء
يستمر المعرض حتى ١٨ تشرين الاول ٢٠١٨
يتشرف غاليري زاوية بدعوتكم لحضور افتتاح معرض "نسيج و شفوف" للفنان الفلسطيني من مدينة ام الفحم فؤاد اغبارية.
لوحات فؤاد اغبارية المزدحمة بالعناصر المعمارية والزخرفة، على شاكلة السجاد الذي يفترش أرضية بيوت اهالينا، تحلينا الى ذكريات الطفولة كنوع من الحنين والنوستالجيا الى مكان نشأتنا. لجآ اغبارية الى تلك السجادة التي اعدت للصلاة واتخذت وظيفة روحانية عميقة في الدين الإسلامي، وكذلك تلك التي تحاكي فن الارابيسك، معبرة عن المبنى البديع والمركب للعالم واتساق كماله، ليعبر من خلالها عن القصة الصامتة لمكان عج بالحياة; المكان الذي عاش فيه.
تغري لوحات السجاد الملونة والبديعة المتلقي بالاقتراب منها للامعان في التفاصيل المرسومة، ولكنها في الوقت نفسه تثير فيه القشعريرة عند نقله من ذاكرة زمانية ومكانية معينة الى ذاكرة زمكانيّة أخرى. على احدى السجادات تظهر جرافة معدة للهدم، وعلى سجادة أخرى تظهر طائرة بضربة فرشاة سريعة باللون الأحمر، وفي قاع سجادة أخرى تظهر سفينة حربية.
في هذه المجموعة من الاعمال يخلق اغبارية حيزا بيتيا مهددا، في تناص مع المصطلح الفرويدي "عودة المكبوت" او "الغرابة" او "التوجس"، وهو ظهور غير مألوف في سياق مألوف، وظهور اشباح الماضي وأفكاره وسلوكياته في الحاضر، او العكس حيث تختلط الأمكنة و الأزمنة. في هذا الاصطلاح مفارقة تتخلق بين الغرائبية والهلوسة، الخطر والقسوة وبين نقيد غير متوقع، وهو البيت المريح والآمن والمألوف، وبهذا يصبح مصطلح "الا-بيت" مرادفاً للغرابة والريبة والتهديد. في هذا اللقاء الجدلي يتقاطع الجمال بالغرائبية، وحين ينبع القلق والتوجس من حيز اليف ومألوف فإنه يثير خوفا ورعبا مضاعفين. وفي هذه اللوحات يضيع الحد بين الذاتي والموضوعي حين يلتقي رمز الحرية والتعبير (المتمثل بضربة الفرشاة وحركتها) الباعث على الجمود والثبات.