The barely noticeable, repetitive touch of one`s throat; the scar that is covered by a tattoo; the body that slightly jerks with every sound that viscerally reminds sounds of conflicts from the past. Small details, singularities, nothing at all, and yet: these are everyday gestures, movements and tactics that witness on a corporeal way physical or symbolic intrusions to the body. They remind, hide and aestheticize experiences of violence that are not explosive nor spectacular – sometimes they only unfold much later, in their aftermath- but also more difficult to reconstruct or document. In dialogue with choreographer Farah Saleh, Sandra Noeth questions how body-based arts – performance, dance, choreography – can provide means and strategies to give visibility to these moments and bodies on our stages, in our archives and in our imagination.
_____________________________________________________
Die kaum spürbare, wiederholende Berührung einer Kehle; die Narbe, die von einem Tattoo bedeckt wird; der leicht zuckende Körper, der mit jedem Ton viszeral an Konflikte der Vergangenheit erinnert wird. Subtile Details, Singularitäten, nichts; und dennoch sind dies gleichzeitig alltägliche Gesten, Bewegungen, und Taktiken, die Zeugen einer korporalen Form physischer und symbolischer Verletzungen des Körpers sind. Sie erinnern, verstecken und ästhetisieren Gewalterfahrungen, die weder explosiv noch spektakulär sind. Zuweilen entfalten sie sich geraume Zeit später – dennoch schwierig zu rekonstruieren oder zu dokumentieren. In einem Dialog mit der Choreographin Farah Saleh fragt Sandra Nöth wie körperbasierte Kunst – Performanz, Tanz und Choreographie – Bedeutung und Strategien zur Sichtbarmachung dieser Momente und Körper auf Bühnen, Archiven und in unserer Imagination liefern kann.
______________________________________________________
نقاط عمياء:
عن ايماءات, حركات واجساد
لمسة بالكاد ملحوظة , تلك الحركة المتكررة في الحلق, ندبة مغطاة بوشمٍ لجسم يرقص على كل صوت ويُنكر أصوات صراعات من الماضي. تفاصيل صغيرة ، فردية ، لا شيء على الإطلاق ، وبعد: هذه ايماءات وايحاءات من الحياة اليومية, حركات وتكتيكات شاهدة لتداخلا فيزيائي ورمزي للجسد. تُذكّر وتخفي التجارب المخفية لعنف ليس بالمتفجر ولا بالمذهل - في بعض الأحيان لا تتكشّف إلا فيما بعد - و في أعقاب ذلك- وهي اكثر صعوبة في عملية اعادة بنائها او توثيقها. في حوار مع مصممة الرقصات فرح صالح ، تتساءل ساندرا نويث كيف يمكن للفنون القائمة على أساس الجسد - الأداء والرقص – ما هي الوسائل والاستراتيجيات التي تُظهرهذه اللحظات والاجساد على مسارحنا وفي أرشيفنا وفي خيالنا.